جهود الفيصل في خدمة التضامن الإسلامي
من خلال
العلاقات السعودية – التركية
1966-1968م
مع بداية تكون الكيانات الجيوسياسية الحديثة في العالم الإسلامي حرص المسلمون على توثيق التعاون فيما بينهم لما فيه مصلحة شعوبهم يدفعهم إلى ذلك التحولات الدولية ونشوء قوى جديدة وتكتلات دولية مختلفة ، هذا البعد الدولي الجديد أكد أهمية التضامن الإسلامي المستمدة أصوله من الشريعة الإسلامية وذلك في إطار يراعي التعاون و الوضع الدولي المتغير،وما يفرضه من تحديات أمام تحقيق ذلك التعاون ، وهذا معناه أن التضامن ابتعد عن كونه فكرة عارضه أو تنظيماًَ سياسياً يخدم غايات مؤقتة إلى فكرة إسلامية ثابتة أبرزتها التحولات التي أدت إلى استقلال بعض الدول الإسلامية .ومن المؤكد تاريخياً أن عبد العزيز بن عبد الرحمن آل سعود قد أدرك مبكراً أهمية هذا التضامن الإسلامي منذ أن دعا في عام 1926م إلى عقد مؤتمر إسلامي في مكة المكرمة ليحقق من خلاله_ إلى جانب اعتراف العالم الإسلامي به ملكاً للحجاز وسلطاناً على نجد وملحقاتها_ تكاتف المسلمين وتعاضدهم.
وفي هذه الدراسة سيتم رصد حركة التضامن الإسلامي في إحدى جزيئاتها وهي العلاقات السعودية – التركية وسيكون تركيز الدراسة على عهد رائد حركة التضامن الإسلامي الملك فيصل بن عبد العزيز آل سعود(1966-1968م).
Al-Faisal’s Efforts in Serving Islamic Solidarity
Through
Saudi-Turkish Relations
1966 – 1968 A.D
With the appearance of modern geopolitical entities in the Islamic World, Muslims were keen to strengthen cooperation among themselves for the benefit of their people. Muslims were driven by international changes and the emergence of new powers and various international blocs. This new international dimension emphasized the importance of an Islamic solidarity derived from the Islamic Sharia law within a framework that takes into account the cooperation and changing international situations as well as the challenges posed for the achievement of such cooperation. This meant that solidarity shifted from being an abstract idea or a political organization which served temporary purposes and became a fixed Islamic ideal highlighted by the changes which led to the independence of some Islamic nations. History confirmed that Abdulaziz bin Abdulrahman Al-Saud realized early on the importance of such Islamic solidarity beginning with his call in 1926 to assemble an Islamic conference in Makkah with the intention of achieving unity and cohesion among Muslims – in addition to being recognized by the Islamic world as king of Hejaz and Sultan of Najd and its provinces.
This study will examine the Islamic Solidarity Movement in one of its sections, the Saudi-Turkish relations. The focus of the study will be on the era of the pioneer of the Islamic Solidarity Movement, King Faisal bin Abdulaziz Al-Saud (1966 – 1968AD).
|